Padangos

Padangų istorija

Nuo dviračių iki motorinių transporto priemonių, ratai, padangos kaip ir daugelis kitų transporto priemonės komponentų yra labai svarbūs. Daugelis iš mūsų yra įpratę reguliariai keisti savo automobilio padangas, kurios ilgainiui susidėvi. Lengva pamiršti kaip viskas atrodė kitaip, prieš naujų laikų inovacijas, tokias kaip run-flat, padangų slėgio stebėjimo sistemos, ilgaamžiški protektoriai. Bet kokios buvo padangos tik atsiradus automobiliams?

Vis gi mes nekėtiname kalbėti apie rato išradimo istoriją. Nesvarbu iš ko jis būtų pagamintas akmens, medžio, metalo ratas egzistuoja kelis tūkstančius metų. Mes šiandieną pakalbėsime apie automobilio gumines padangas.

Pirmosios padangos
Viena iš pagrindinių ratų problemų yra jų greitas nusidevėjimas. Nors toks išradimas kaip ratas buvo puikus, norint pervežti sunkius daiktus ar judėti greičiau, tačiau bet kokiu atveju jis po truputį susidėvi. Ratai dažnai susidėvi netaisyklingai (netolygiai), tai kartais reikėdavo jį keisti, nors jis ir nebūdavo pilnai sugadintas. Žmonės pradėjo galvoti, kad reikia ratui dar vieno sluoksnio, kurio keitimas būtų žymiai pigesnis bei jis apsaugotų ratą nuo jam tenkančių smūgių.

Nepaisant buvusio didelio jų poreikio, padangos yra ganėtinai naujas išradimas. Pirmosios padangos buvo odinės juostos, kurios buvo apvyniotos aplink ratą. Oda ganėtinai greitai buvo pakeista metalinėmis juostomis, kurios tarnavo ilgiau. Atsiradus traukiniams ir geležinkėliams buvo išrastos plieninės padangos. Jeigu galvojate, jog metalinės padangos yra labai nepatogios, jūs esate visiškai teisus.

Vulkanizavimas
Šį padangų gaminimo būdą išrado Charlesas Goodyearas, kai guma yra kaitinama su siera. Šis procesas gumą paverčia iš minkštai lipnios į tvirtą, elastingą medžiagą, todėl tokia guma puikiai tinka padangoms. Kai šis būdas buvo ištobulintas, tai tapo puikia medžiaga gamint padangoms. Ji buvo stipri, galėjo sugerti stiprius smūgius. Tačiau padangos buvo ganėtinai sunkios ir neleido pakankamai patogiai vairuoti.

Kietos gumos padangos
Ilgai netrukus po vulkanizavimo išradimo, padangos buvo pradėtos gaminti iš kietos gumos, Šios padangos buvo žymiai stipresnės, galėjo sugerti smūgius, bei galėjo atlaikyti įpjovimus ir įbrėžimus. Nors jos buvo gerokai patobilintos, tačiau buvo labai sunkios, kas taipogi neleido maloniai vairuoti.

Pneumatinės padangos
1847m. Škotų inžinierius Robertas W Thompsonas sukūrė ir užpatentavo pirmąją oru užpildyta padangą. Deja, tokio tipo padangos nebuvo pradėtos gaminti.

Tačiau 1888m. John Boyd Dunlop sukūrė pirmąją sėkmingą pneumatinę padangą. John jau buvo sėkmingas žmogus, turėjęs veterinarijos verslą šalyje, tačiau padangas pradėjo kurti, kai sūnus jam pasiskundė, jog jam sunku važiuoti su savo dviračiu.

Radialinės padangos
Michelin sukūrė radialinės padangas ir tai buvo didžiulis žingsnis į priekį kuriant padangas. Nepaisant to, kad radialinės padangos buvo žymiai geresnis produktas, Amerikoje jis labai lėtai buvo pradėtas naudoti. Tik aštuntojo dešimtmečio pradžioje tapo dominuojančia technologija.

Nuo to laiko šios padangos tapo didžiulė jėga visame pasaulyje. Ir kiekvienais metais tokių padangų yra pagaminama milijonais.

Ateitis
Padangos nuolatos tobulėja. Kylančios naftos kainos ir vis didesnis dėmesys aplinkosaugai reiškia, kad gamintojai turi nuolat ieškoti būdų kaip padangas pagaminti vis efektyvesnes. Naujos technologijos, tokios kaip beorės padangos yra išbandomos ant komercinių automobilių.

Nuo dviračių iki motorinių transporto priemonių, ratai, padangos kaip ir daugelis kitų transporto priemonės komponentų yra labai svarbūs. Daugelis iš mūsų yra įpratę reguliariai keisti savo automobilio padangas, kurios ilgainiui susidėvi. Lengva pamiršti kaip viskas atrodė kitaip, prieš naujų laikų inovacijas, tokias kaip run-flat, padangų slėgio stebėjimo sistemos, ilgaamžiški protektoriai. Bet kokios buvo padangos tik atsiradus automobiliams?

Vis gi mes nekėtiname kalbėti apie rato išradimo istoriją. Nesvarbu iš ko jis būtų pagamintas akmens, medžio, metalo ratas egzistuoja kelis tūkstančius metų. Mes šiandieną pakalbėsime apie automobilio gumines padangas.

Pirmosios padangos
Viena iš pagrindinių ratų problemų yra jų greitas nusidevėjimas. Nors toks išradimas kaip ratas buvo puikus, norint pervežti sunkius daiktus ar judėti greičiau, tačiau bet kokiu atveju jis po truputį susidėvi. Ratai dažnai susidėvi netaisyklingai (netolygiai), tai kartais reikėdavo jį keisti, nors jis ir nebūdavo pilnai sugadintas. Žmonės pradėjo galvoti, kad reikia ratui dar vieno sluoksnio, kurio keitimas būtų žymiai pigesnis bei jis apsaugotų ratą nuo jam tenkančių smūgių.

Nepaisant buvusio didelio jų poreikio, padangos yra ganėtinai naujas išradimas. Pirmosios padangos buvo odinės juostos, kurios buvo apvyniotos aplink ratą. Oda ganėtinai greitai buvo pakeista metalinėmis juostomis, kurios tarnavo ilgiau. Atsiradus traukiniams ir geležinkėliams buvo išrastos plieninės padangos. Jeigu galvojate, jog metalinės padangos yra labai nepatogios, jūs esate visiškai teisus.

Vulkanizavimas
Šį padangų gaminimo būdą išrado Charlesas Goodyearas, kai guma yra kaitinama su siera. Šis procesas gumą paverčia iš minkštai lipnios į tvirtą, elastingą medžiagą, todėl tokia guma puikiai tinka padangoms. Kai šis būdas buvo ištobulintas, tai tapo puikia medžiaga gamint padangoms. Ji buvo stipri, galėjo sugerti stiprius smūgius. Tačiau padangos buvo ganėtinai sunkios ir neleido pakankamai patogiai vairuoti.

Kietos gumos padangos
Ilgai netrukus po vulkanizavimo išradimo, padangos buvo pradėtos gaminti iš kietos gumos, Šios padangos buvo žymiai stipresnės, galėjo sugerti smūgius, bei galėjo atlaikyti įpjovimus ir įbrėžimus. Nors jos buvo gerokai patobilintos, tačiau buvo labai sunkios, kas taipogi neleido maloniai vairuoti.

Pneumatinės padangos
1847m. Škotų inžinierius Robertas W Thompsonas sukūrė ir užpatentavo pirmąją oru užpildyta padangą. Deja, tokio tipo padangos nebuvo pradėtos gaminti.

Tačiau 1888m. John Boyd Dunlop sukūrė pirmąją sėkmingą pneumatinę padangą. John jau buvo sėkmingas žmogus, turėjęs veterinarijos verslą šalyje, tačiau padangas pradėjo kurti, kai sūnus jam pasiskundė, jog jam sunku važiuoti su savo dviračiu.

Radialinės padangos
Michelin sukūrė radialinės padangas ir tai buvo didžiulis žingsnis į priekį kuriant padangas. Nepaisant to, kad radialinės padangos buvo žymiai geresnis produktas, Amerikoje jis labai lėtai buvo pradėtas naudoti. Tik aštuntojo dešimtmečio pradžioje tapo dominuojančia technologija.

Nuo to laiko šios padangos tapo didžiulė jėga visame pasaulyje. Ir kiekvienais metais tokių padangų yra pagaminama milijonais.

Ateitis
Padangos nuolatos tobulėja. Kylančios naftos kainos ir vis didesnis dėmesys aplinkosaugai reiškia, kad gamintojai turi nuolat ieškoti būdų kaip padangas pagaminti vis efektyvesnes. Naujos technologijos, tokios kaip beorės padangos yra išbandomos ant komercinių automobilių.